· 

Voldoende drinken

Onze vochthuishouding op peil houden is ontzettend belangrijk. Het heeft heel veel invloed op ons lichaam. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water. En vochtverlies van maar liefst 2% kan al zorgen voor 20% minder energie

We hebben zo’n 3 liter water per dag nodig, maar een groot voordeel is dat ons eten ook veel vocht bevat. Dus als je rond de 2 liter per dag drinkt, dan krijg je voldoende vocht binnen. Waarom is genoeg drinken nog meer zo belangrijk?

 

Water drinken stilt de hongerJe hersenen weten soms het verschil niet tussen honger of dorst. Neem in het vervolg niet meteen iets te eten als je denkt honger te hebben, maar neem liever eerst een glas water. Je zal zien dat 9 van de 10 keer je ‘hongergevoel’ verdwijnt. Ook vult water de maag en zorgt voor een voller gevoel. Wanneer je een glas water drinkt voor de maaltijd, ervaar je sneller een vol gevoel.

 

Water zorgt voor een mooiere huidBepaalde gifstoffen in je lichaam, zorgen ervoor dat je een onrustige huid krijgt. Water zorgt ervoor dat die gifstoffen uit je lichaam gespoeld worden en daardoor heb je ook minder kans op puistjes of andere oneffenheden. 

 

Water zorgt voor een betere nierfunctie; Als je voldoende drinkt is je bloed dun genoeg om goed te kunnen stromen. En hoe beter het stroomt, des te beter is je lichaam in staat voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. Hoe dikker of vochtarmer je bloed, hoe moeilijker juist de aanvoer en afvoer van die stoffen verloopt.

 

Genoeg redenen om je vochtinname eens kritisch te bekijken. Probeer elk uur een glas vocht te drinken. Onder vocht wordt niet alleen water bedoeld. Je koffie, thee, frisdrank, sap en zuivel telt ook mee. Vind je dit evengoed lastig? Probeer het een periode bij te houden door een afvinklijstje (of hou het bij met een app op je telefoon). 

 

Tips om meer te drinken:

- Koop grote glazen. Ik merk dat dit voor mij heel goed werkt. Je drinkt sneller je glas leeg dan dat je 2x naar de kraan loopt. Ik heb een glas van 0,4 liter en die vul ik de hele dag bij met thee en water.

- Drink meteen als je wakker wordt. 's Nachts verlies je veel vocht, dus je staat eigenlijk altijd al op met een vochttekort. Drink meteen een groot glas water (of 2) en je begint de dag meteen al goed.

- Maak een gewoonte van drink momenten. (Bijvoorbeeld: 's morgens na het wakker worden, bij het ontbijt, drink een glas water naast je kopje koffie tijdens de koffiepauze, bij de lunch, rond 16 uur, bij het avond eten en 's avonds op de bank...) Wanneer je dit een periode doet, hoort het bij jou dag.

- Als je altijd water binnen handbereik hebt, drink je gemakkelijk meer. Zet thuis een glas op je nachtkastje en zorg voor een kan op je bureau op het werk. Stop elke ochtend een flesje water in je tas zodat je onderweg nooit zonder water zit. Je kunt natuurlijk telkens een oud mineraal waterflesje vullen, maar als je een mooi flesje koopt, krijg je misschien extra zin om hem altijd bij je te hebben. Was je waterflesje wel regelmatig af.

- Veel mensen vinden het lastig om genoeg water te drinken omdat water vrij smaakloos is. Ze raken simpelweg verveelt van de smaak. Daar is gelukkig een oplossing voor: met een paar stukken gesneden fruit en kruiden geef je water smaak. Hier wat ideetjes:

 

Limoen + munt
Appelschijfjes + kaneelstokjes
Citroenschijfjes + munt
Cranberries + limoenschijfjes
Lavendel
Sinaasappel + steranijs
Komkommerschijfjes + dille
Grapefruit + rozemarijn
Mandarijn + basilicum

 

Wanneer je sport verlies je extra vocht. Het is belangrijk dan extra bij te drinken. Wanneer je een half uurtje matige lichaamsbeweging krijgt is het niet noodzakelijk extra te drinken. Maar des te intensiever je sport, des te meer vocht je verliest. Over het algemeen is de vuistregel: drink 150 - 300 ml vocht extra per kwartier inspanning.

 

Je kunt goed zien of je voldoende drinkt aan de kleur van je urine. Als je urine aan het einde van de dag wit is, drink je voldoende. Kleurt jou urine donker geel of bruin, dan drink je echt te weinig.  

 

Ik ben heel benieuwd of jullie bewust bezig zijn met voldoende drinken. Komen jullie gemakkelijk aan de 2 liter vocht? 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Enjoya

Lisette Bethlehem-Bierman

Buitenkruier 81

1841 EP Stompetoren

0626796559

info@enjoyavoeding.nl