· 

Mijn 6 favorieten gezonde variaties voor op brood

Allereerst is brood eten wel of niet gezond?!

De één zegt "je moet brood laten staan om af te vallen", de ander eet 8 boterhammen per dag en komt geen gram aan. Persoonlijk vind ik dat brood prima thuis hoort in een gezond voedingspatroon. De 'gemiddelde' Nederlander eet wel te weinig groente, omdat we zoveel brood eten. Daarom kies ik er zelf voor om mijn lunch regelmatig af te wisselen met een salade, een goed gevulde soep, pasta of curry.

Ik geniet nog iedere keer van de boterhammen die ik eet (die ik dan weer rijkelijk beleg met zoveel mogelijk groente).

Als je brood wilt eten, kijk dan eens op de verpakking naar de ingrediënten. 

Let erop dat het brood gemaakt is van volkorenmeel. Dat bruinbrood beter is dan wit brood weten de meeste mensen wel, maar in de broden van de supermarkt wordt steeds vaker een kleurtje toegevoegd om het brood zo bruin mogelijk eruit te laten zien. Het brood wat volkorenmeel bevat en verder een niet al te lange lijst met onuitspreekbare ingrediënten is het beste.

 

Mijn favorieten variaties voor op brood:

 

Avocado - gebakken ei

Avocado - feta

Hummus - gegrilde groente

Champignons - rucola

Pindakaas - banaan

Appel - kaneel - amandelen

 

Avocado op brood. Avocado is ontzettend gezond. Hij zit boordevol gezonde vetten. Denk er wel aan dat je de avocado niet ongelimiteerd in je dagmenu kan toevoegen, hij bevat wel flink wat calorieën. 

 

Je kunt de avocado eten met wat zout en peper, maar dat vind ik zelf wat saai.

Wat plakjes tomaat erop maakt het al flink wat smaakvoller.

 

Een heerlijke combinatie is avocado met een gebakken eitje.

 

Avocado is ook lekker met wat gebrokkelde feta eroverheen.

 

Hummus, je kunt het kopen in veel verschillende smaken. Wij vinden de variant met kerrie erg lekker maar ook de nieuwe smaak paprika – oregano vind ik zeer geslaagd.

Hummus zelf maken is een stuk gezonder omdat in de hummus van de supermarkt veel zout is toegevoegd.

 

Zie mijn review die ik maakte over hummus uit de supermarkt.

 

En mijn recept van hummus die je gemakkelijk thuis kunt maken.

 

 

Om je boterham met hummus net even gezonder en specialer te maken beleg ik hem vaak met groente. Met rauwkost zoals komkommer en tomaat, maar ook met gegrilde groente is een aanrader. 

 

Je broodje beleggen met champignons is ook een aanrader. Caloriearm en echt wel erg lekker. Wist je dat champignons rijk is aan eiwitten?

Bak de champignons even op in een pan en beleg je boterham, voeg wat rucola toe en wat Italiaanse kruiden of wat Sweet chili saus dan maak je hem helemaal af.

 

Nu de zoete varianten…

 

Zelf ben ik echt dol op de combinatie pindakaas met pure hagelslag, helaas is deze combi niet heel gezond. Een goed en super lekker alternatief is de boterham pindakaas met banaan. Smeer een laagje pindakaas op je brood en beleg hem daarna met plakjes banaan. Echt een feestje op brood!

 

Ook een lekkere zoete combinatie is warme appel met kaneel en gehakte amandelen.

Je bakt de appel kort op in een pannetje samen met de kaneel, beleg je broodje hiermee en strooi er wat gehakte amandelen overheen.

Kijk ook nog eens naar de recepten die ik eerder deelde van een gezonde eiersalade, pompoenspread, notenpasta, aardbeienjam of pittige avocadospread.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Enjoya

Lisette Bethlehem-Bierman

Buitenkruier 81

1841 EP Stompetoren

0626796559

info@enjoyavoeding.nl