· 

Kikkererwten

 

De kikkererwt is een veelzijdige peulvrucht. Je eet hem als groente, koolhydraatbron én vleesvervanger of je tovert ze om tot een gezonde snack. Waarom zijn deze gele balletjes zo goed voor je?

 

Ze helpen het verzadigingsgevoel te vergroten, bevorderen de spijsvertering, houden de bloedsuikerspiegel stabiel, verhogen de bescherming tegen het metabool syndroom en hartziekten en zorgen voor nog veel meer voordelen voor de gezondheid. De voedingswaarde van kikkererwten is een krachtige combinatie van eiwitten, vitaminen en mineralen.

 

Kikkererwten zijn vezelrijk, waardoor ze de spijsvertering verbeteren. De peulvruchten bevatten zo'n zes tot zeven gram vezels per portie van 80 gram. Vezels zorgen ervoor dat het voedsel sneller door de spijsverteringskanaal wordt opgenomen, waardoor de spijsvertering wordt verbeterd. Het kan helpen bij darmproblemen als obstipatie en het prikkelbare darmsyndroom.

 

Door de verscheidenheid aan vitaminen, mineralen en antioxidanten ondersteunen kikkererwten de gezondheid van het hart. Ze helpen om een ongezonde cholesterolwaarde in balans te houden en je te beschermen tegen hartziekten. Dit komt ook door de grote hoeveelheid vezels, waardoor je langer verzadigd blijft. Het helpt je dus om snacken en overeten te vermijden en overwicht te krijgen. De grote hoeveelheid eiwitten zorgt ook voor een lang verzadigd gevoel.

 

Kikkererwten zijn trage koolhydraten en zijn geschikt voor een koolhydraatarm dieet. Ze bevatten zetmeel. En dit is een koolhydraat dat langzaam verbrand wordt. Dit betekent dat de kikkererwten de bloedsuikerspiegel onder controle houden. 

 

Kikkererwten snack

 

Ingrediënten:

-pot of zak kikkererwten

-olijfolie

-knoflookpoeder

-(gerookte) paprikapoeder

-(zee)zout

 

Bereiding:

Spoel de kikkererwten goed af en dep ze droog met een doek.

Verspreid ze over een met bakpapier bekleden bakplaat.

Sprenkel wat olijfolie over de kikkererwten en daarna de kruiden.

Goed door elkaar mengen zodat alle kruiden goed worden verspreid.

Bak de kikkererwten 15 minuten in de oven en schep ze dan even om.

Nog 10 minuten in de oven en klaar is je chrunchy snack.  

Wist je dat ze ook lekker zijn door een salade? 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Enjoya

Lisette Bethlehem-Bierman

Buitenkruier 81

1841 EP Stompetoren

0626796559

info@enjoyavoeding.nl