· 

Fit en vitaal blijven tijdens de coronacrisis

Wat een bizarre tijd beleven wij met zijn allen! De één knokt voor zijn leven, of helpt de maatschappij draaiende te houden, de ander moet ineens met kinderen thuis alle ballen hoog zien te houden. Voor niemand is deze crisis fijn. We moeten ermee dealen en er het beste van maken. Deze periode brengt stress en onzekerheid met zich mee en dit heeft direct invloed op je gemoedstoestand en vitaliteit.

Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan en hoe zorg je in deze tijd het beste voor jezelf?

 

Ik krijg veel vragen en die begrijp ik volledig: Hoe moet ik omgaan met het snacken van verveling? Hoe zorg ik voor een goede weerstand? Hoe kom ik in deze periode niet teveel aan? Waarom heb ik nu alleen maar behoefte aan "ongezond' eten?

Ik probeer op deze vragen antwoord te geven, maar eigenlijk vallen veel antwoorden samen. Het gaat namelijk vooral om het geheel. Hoe voel jij je, hoe ga jij om met deze situatie en zorg jij goed voor jezelf en je gezin.

 

 

 

Probeer de situatie de accepteren zoals hij is...

We moeten momenteel enorm dealen met maatregelen die wij absoluut niet kennen. Onze vrijheid wordt beperkt, er heerst paniek in de wereld.

Het internet wordt overspoeld met informatie over de crisis. Ik merkte dat ik in de eerste week mij volledig liet meesleuren in de overkill aan informatie.

Ik zorgde voor mijn kinderen, maar was verder vooral met mijn hoofd bij de coronacrisis. Na een week raapte ik mijzelf bij elkaar en zorgde voor rust in mijn hoofd.

De focus kwam volledig te liggen bij mijn gezin. Ik legde mijn telefoon weg en bedacht leuke activiteiten in huis. We moeten het doen met wat we hebben en wel kunnen en niet continu stil staan bij de dingen die niet kunnen en missen. Natuurlijk mag je voelen wat je voelt, maar laat het niet de dag overheersen.

Stress is één van de hoofdoorzaken van een slechte weerstand, en laten we nou net juist nu een goede weerstand nodig hebben!

 

Voor ons werken de volgende tips om een gezellige/ fijne dag te hebben met elkaar:

- Ritme

Op dezelfde tijden opstaan en gaan slapen. Je eetritme hetzelfde blijven aanhouden. Ontbijt/ lunch/ diner.

Zorg voor een goed werkritme en zorg vooral ook voor voldoende ontspanning.

- Uiterlijke verzorging

Het voelt voor ons goed om elke dag voor 9 uur allemaal in de kleren te zijn. Het is verleidelijk om in pyjama rond te blijven lopen, maar je blijkt productiever als je je gewoon in de kleren hijst. 

- Beweging 

Zorg voor voldoende beweging. Eén van de redenen dat mensen nu aankomen is het ontbreken van beweging. Voor de mensen die thuis zitten en thuis werken is dit vooral de valkuil. De enige afstanden die je nu af moet leggen is van je bureau naar de wc, van de keuken naar de badkamer etc. Zorg voor een extra rondje lopen op een dag, pak er workouts bij die je thuis kan doen. Er zijn er op internet echt voldoende te vinden. 

- Afleiding

Zoek leuke activiteiten die je in huis kan doen. Pak een 'to do' list waar je eerder nooit aan toe kwam. Lekker tuinieren, het kastje schilderen die al maanden op zich wachtte, de grote schoonmaak etc. Veel mensen gaan eten van verveling, zoek uit of je echt honger ervaart. Ga eerst iets ondernemen en als je trek blijft houden weet je dat je lichaam echt vraagt om voeding.

- Buitenlucht/ vitamine d

Door een rondje buiten te lopen krijg je frisse lucht en in het zonnetje lopen is helemaal lekker, helemaal als je bedenkt dat het zonnetje zorgt voor vitamine d in je lichaam en vitamine d is goed voor de weerstand. Vergeet ook niet je huis elke dag minimaal 10 minuten te ventileren. Zelf ga ik nu graag rennen in de duinen. Lekker 's morgens vroeg, bijna niemand is daar dan nog te vinden. De foto die ik gebruik is zo'n zonnige ochtend in Bergen :-).

 

En dan nu het gedeelte puur gericht op voeding..

Eet voldoende en zo gezond mogelijk. Voeg veel groente en fruit toe aan je dagmenu. Drink smoothies met fruit en groente, lunch met een portie groente erbij (zie eerdere blogs). Als je zorgt dat je ontbijt, lunch en diner jou voldoende voeden ga je zien dat je minder behoefte hebt aan snacken. Voel je verzadigd. Mocht je echt graag willen snacken zorg dan voor gezonde snacks in huis (noten, zelfgemaakte baksels, crackers, rijstwafels)

 

Als afsluiter wil ik nog zeggen dat het soms ook echt niet erg is als je jezelf laat verlijden om te eten wat niet goed is voor je lichaam. Soms helpt het je gerust te stellen en even een goed gevoel te geven. Laat deze momenten niet te vaak voorkomen, maar als het gebeurt.. geniet dan optimaal en vooral bewust!

 

Take care! En zorg goed voor de mensen die het nodig hebben. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Enjoya

Lisette Bethlehem-Bierman

Buitenkruier 81

1841 EP Stompetoren

0626796559

info@enjoyavoeding.nl